”10.2.2014 09:30 Saksalaisen Deutsche Telekomin amerikkalainen tytäryhtiö T-Mobile USA on voittanut oikeudessa yksinoikeuden väriin, jota se kutsuu telemagentaksi. Deutsche Telekomin Suomessa DNA:ta vastaan nostama kanne jäädytettiin vuonna 2009.

T-Mobile voitti AT&T:n tytäryhtiötä Aio Wirelessia vastaan nostamansa kanteen magentanpunaisesta tunnusväristä. Deutsche Telekom on hakenut tuotemerkkisuojan telemagentavärille, jota se käyttää laajasti eri puolilla maailmaa omien tuotteidensa ja palveluidensa tunnusvärinä.

Pinkin ja magentan välillä oleva väri on määritelty eurooppalaisessa OAMI-tietokannassa virallisesti RAL 4010 telemagentaksi.”

 

Tää kyl sotii mun oikeustajuuni vastaan. Et joku pulju voi sanoo, et tätä värii ei enää kukkaan muu saa käyttää. Viäl mää jokkut merkit ja logot ymmärrän, mut et väri?

Mun miälestäni kaikki värit, taivaankappaleet ja luannonilmiöt (mukkaan luettuna satteenkaari) täytyis jättää kaikkien omaisuureks, eikä niit sais valjastaa minkään firman eikä aatteen käyttöön.

On mul täsä omakin lehmä ojas. Magenta on mun lempivärini ja mää pelkään, et pian se kiälletään multaki. Vai täytyyks mun nyt sanoo, et mun lempivärini on telemagenta? Muu voiraan pian luulla jonkun Telekomin käveleväks mainokses. Ton uutisen kommenteis joku lupas maalata ulkohuussis magentan väriseks. Tämmösii vastalausei määkin lämpimästäs kannatan.