Keski-ikäinen pariskunta haahuilee Tyksin alakerran röntgenosaston odotusaulassa tutkien naisen kädessä olevaa lähetelappua. Tavailevat ovien tekstejä ja kuukuilevat käytäville. Keskustelu käy pitkään suunnilleen tähän malliin:
 
Nainen: Mut mahtaaks tää nyt olla ihan oikkia paikka?
Mies: On on. istutaan ny tähän vaan.
Nainen: Kato ku täsä lapus lukkee jottain et mammo….
Mies: Juu juu, mut tää se o.
Nainen: Jos se tarkottaa, et meitin täytyy mennä tonne, misä mammografia on, se on kato tual käytäväs.
Mies: Juu, mut mei ollaan täsä.
Nainen: Jos mun tarttis sentään kyssyy…
 
(Kuuntelen tätä keskustelua tarkkaavaisena penkilläni istuen. Minulle on koulussa tähdennetty, että kirjoittava ihminen saa paljon materiaalia kuuntelemalla ihmisiä, ja olen päättänyt ottaa vihdoin opikseni. Tähän asti olen tarkkaillut vain itseäni ja omaa napanöyhtääni. Nyt olen skarppina.)
 
Nainen: (pitkän jahkailun jälkeen) Kyl mää sentään menen…
Mies: No men sit.
 
Nainen: (lasikopissa istuvalle hoitsulle) Mahretaanks mei ny olla oikkias paikas, ku täsä lapus sanoo et mammo…
Hoitsu: Oletteko menossa mammorgafiaan?
Nainen: Ei, ei! Ku tää on mun miähen lappu…
Hoitsu: (vilkaisee lappua) Ilmoittaudutte vaan tuohon viereiselle luukulle.
Nainen: Mei ollaan jo ilmottauduttu. Mut ku mei ei tiedetä ollaanks mei…
Hoitsu: Istukaa vaan odottamaan. Nimeltä kutsutaan.
Nainen: Jaa, no kiitos…
 
Nainen: (miehelle) Sää olit oikkias.
Mies: No ni.
Nainen: Tää on se paikka, istutaan täsä vaan.
Mies: No ni.
(Nainen istuu miehen viereen ja huokaisee.)
Mies: Mut saitpa kyssyy.
Nainen: Nii…
Mies: Oleks ny tyytyväinen?
 
 
Tämmöinen oli minun kuuntelukokemukseni. Paljon lisää tosielämän komiikkaa löytyy sivuilta www.salakuunneltua.fi Varatkaa aikaa, kun menette lukemaan. Itse jäin kiinni sivuille viime yönä ja vatsalihaksetkin olivat lujilla, kun yritin nauraa äänettömästi. Niin, ja kannattaa ehkä vähän harkita mitä yleisillä paikoilla päästää suustaan. Minunkin.
 
.