1.KOKEMUS

Kävin tänä aamuna eurolääkärillä. Eurolääkärin
tunnistaa siitä, että hänellä on tummat silmät
ja osa suomen kielen sanoista hakusessa.
Lisäksi reseptissä hänen nimensä alla on oikeasti
statuksena eurolääkäri. Minä olen niin metsäläinen,
etten ole tiennyt heitä olevan olemassakaan.
Aluksi hän pahoitteli, ettei hänellä ole valkoista takkia.
Se oli unohtunut kollegan autoon. Lohdutin, ettei minua
haittaa yhtään. Pääsimme asiaan eli minun älyttömän kipeään
olkapäähäni. Yritin puhua selkeää suomea hitaasti,
mutta tapani mukaan sorruin hölöttämään. Ehkä hän
kuitenkin ymmärsi. Ainakin hän hymyili, kun kerroin,
ettei minulla ole kahvikuppineuroosia. Silti oikea
käteni vapisee, kun yritän nostaa kuppia huulilleni.

Silloin ovelle koputettiin, ja tämä mainittu kollega
purjehti sisään sädehtien ja hameenhelmat viettelevästi (?)
liehuen. Käsivarrellaan kaivattu takki. Näin saimme tämän
potilas-lääkärisuhteen ikäänkuin oikeisiin raameihin.
Hiukan minua jäi epäilyttämään olisiko takista yks nappi
ollut irti ja hän ommellut sen kiin, ja samalla myös ommellut
hän sydämensä siin? Mutta ajattelin, että eivätpä nämä
työpaikkaromanssit minulle oikeastaan kuulu.

Diagnoosini on nyt sitten olkapään jännetulehdus.
Vasta jos oireet eivät puolen vuoden kuluessa helpota,
harkitaan jatkotoimia kuten kuvausta, ultraääntä ja
ortopedin mielipidettä mahdollisesta leikkauksesta.
(Mahtoiko eurolääkäri käsittää, että tämä on jo puoli
vuotta vaivannut!). Kättä rasittavia liikkeitä
tulee myös välttää. Käytännössä tämä tarkoittaa,
että syön kuusi kuukautta kolmiolääkkeitä, olen
jatkuvassa codeiinihumalassa ja opettelen vasuriksi.
Siis miten minusta jotenkin tuntuu, ettei tämä onnistu.


2. KOKEMUS

Sain eilen kirjeen OP-keskus korttipalveluista.
Sellaisen kokonaan päältä sinisellä söherretyn,
joka sisältää suuria salaisuuksia. Niin tämäkin.
Siinä ilmoitettiin, että korttini on noudettavissa pankkini
konttorista viikon kuluttua, uusi ja outo tunnuslukukin
ilmoitettiin. Siis mikä h-----in kortti? Visani on voimassa
vielä melkein vuoden, ja tunnuslukuni olen vasta oppinut ulkoa.

Tänään tartuin härkää sarvista ja soitin pankkiiin tutulle
pankkirouvalle. Hän oli aivan yhtä ymmällään kuin minäkin.
Hiukan ääntään madaltaen hän kysyi, onko korttiani mahdollisesti
väärinkäytetty. Minua kylmäsi. Sanoin, ettei sitä ole paljon edes
oikeinkäytetty, se kun enimmäkseen lepää kukkarossani toimettomana.
Entä olenko esimerkiksi tankannut autoani kylmällä asemalla,
jossa korttini tiedot olisi voitu kopioida. Nyt minua vasta kylmäsi.
Onneksi sain todeta, että käytän tankatessani Nesteen korttia,
enkä Visaa ollenkaan.

Siinä sitten hetken ihmettelimme, emmekä viisaammiksi tulleet.
Pankissa nyt selvitetään asiaa ja minulle ilmoitetaan,
kun jotain selvyyttä saadaan."Ken tulkita vois´kaiken tarkoituksen?
Me jäämme vaiti, hiljaa nöyrtyen."