Minua ei nyt kiinnosta tietää, onko reikien poraaminen muniin oikeaoppinen tapa rajoittaa merimetsokannan kasvua. Eikä oikeastaan sekään, onko se rajoittaminen ylipäänsä ollenkaan tarpeellista. Mutta niin kovasti haluaisin tietää, mitä liikkuu yksittäisen ihmisen päänupissa kun hän kulkee pesältä toiselle työkaluineen. Varmaan hänellä on myös muistiinpanovälineet omavalvontaa varten, koska työnjohtoa tuskin on paikalla. ”Olen käsitellyt pesän, halkaisijaltaan niin ja niin monta senttiä. Munia näin monta kappaletta. Kunnian ja omantuntoni kautta vakuutan säästäneeni yhden. Päivämäärä ja allekirjoitus.”
 
Tunteeko hän itsensä luomakunnan kruunuksi, joka tekee mitä tahtoo? Kun tässä nyt on tärkeä tehtävä ihmiskunnan edun nimissä suoritettava, niin minähän suoritan. Koska olen tämän systeemin herra, minun tämä on hoidettava.
 
Vai onko hän kostaja? Häh hää, te surkeat linnun kuvatukset, te tulitte minun apajilleni. Kyllä minä teille näytän! Nyt joudutte tyytymään kiinalaiseen yhden lapsen systeemiin, ettekä mitään minulle mahda. Minullapa onkin pora, toiseksi jäätte typerine nokkinenne!
 
Tavallinen duunariko siellä vaan lampsii? Kaikennäköisiin paskahommiin sitä voi ihminen joutua. Eikö tällä litaskalla ole mitään määrää prkl ? Kossuun hukutan koko tämän saastan kunhan perjantai tulee (siis se viikonpäivä, ei Robinson Crusoen Perjantai).
 
 
Itse olen lähes vuodattanut sydänvertani, kun haarapääskysten lentoaukkoja on tukittu tuotantorakennusten seinistä. Kansanterveyden ja hygienian pyhissä nimissä tätä tietenkin on tehty. Silti takaraivossani jossain on tikuttanut vahvasti ajatus ja tunne, että nyt tässä tehdään jotain väärin. Ihan auttamattomasti väärin.
 
Pieni visertävä silkkipää, josta ei kesään ole päivääkään onkin vähän eri juttu kuin koko pesimäsaarensa muumioittava, rääkyvä, ruma lintu. Vai onko? Tikuttaako näillä munaporareilla jotain päässä? Ihmisten päässä yleensä? Miksi postaukseeni tulee taas näin paljon kysymysmerkkejä?
 
 
Sinivuokko, tämä kesän sinisin airut. Jospa se alkaisi levitä ja valtaisi metsät. Mustikkaa ei enää mahtuisi sekaan ollenkaan, ja talousmetsät tuottaisivat tuskin tukkiakaan (niin valtavan vahva tämä sinivuokko olisi). Emme kuitenkaan voisi alkaa repiä juuriltaan tätä suojeltua kukkaa.
Muurahaiset levittävät sinivuokon pähkylöitä, koska niissä on niitä houkutteleva lisäke, elaiosomi. Voisikohan tämän lisäkkeen jollain pinseteillä poistaa? Siis tosi pienillä. Yksi pähkylä, tottakai, jätettäisiin rauhaan. Emmehän me sentään hirviöitä ole.
 

Eikö muuten ollut hieno aasinsilta merimetsoista näihin sinivuokkoihin, jotka ylpeä kuvaaja (minä) halusi teille ehdottomasti näyttää? Ja taas kysymysmerkki!

 

.