Näin hienosta oivalluksesta minut…. varmaan… toivottavasti…palkitaan!
 
Olen kerran kysynyt apteekissa mitä on talkki. Minulle vastattiin, että se on talkkia. Ihan pelkkää talkkia, ei mitään muuta. Minua ei tuollainen vastaus tyydyttänyt. Löytyy mistä tahansa valkoista, epämääräistä jauhetta syntyy siitä kauhea haloo; alue eristetään ja rikospoliisin erikoisjoukot vähintään kutsutaan paikalle. Mutta minä saan tupsutella sellaista iholleni, eikä minulle edes kerrota onko se kasvi-, eläin- vai kivikunnan tuote. Arvailin itse kivikuntaa, mutta apteekki-ihminen ei ottanut mitään kantaa.
 
Nykyään on onneksi Wikipedia, joten viatonta henkilökuntaa ei enää tarvitse kiusata lähes asiattomilla kysymyksillä.
 
Talkki (Mg3Si4O10(OH)2) on kidejärjestelmältään monokliininen mineraali. Kiteet ovat suomuisia ja muistuttavat hyvinkin paljon kiilteitä. Mineraalia esiintyy tiiviinä tai suomuisina massoina.
 
Väriltään talkki on vaaleanvihreää, kellanvihreää tai valkoista. Viiru on valkoinen. Talkilla on rasvakiilto, mutta lohjenneilla pinnoilla helmiäiskiilto. Talkki on hydrofobinen ja oleofiilinen, eli se hylkii vettä ja absorboi öljyjä.
 
Talkin kovuus on 1 Mohsin asteikolla. Talkki on yksi pehmeimpiä mineraaleja, joten kynsi voi naarmuttaa talkkia hyvin helposti. Ominaispaino on 2,6–2,8 g/cm³.
 
Talkkia esiintyy vuolukiven toisena päämineraalina. Vuolukivessä voi olla jopa 35–50 % talkkia. Talkkia esiintyy myös yhdessä kloriitin, magnesiitin ja serpentiinin kanssa. Suomessa talkkia louhitaan Sotkamossa ja Polvijärvellä.
 
Teollisuudessa talkkia käytetään muiden teollisuusmineraalien tavoin täyteaineena esim. maaleissa, muoveissa ja paperissa. Lisäksi paperiteollisuus käyttää talkkia paperin pinnoitteena ja pihkatalkkina, poistamaan prosessista epäpuhtauksia. Muita käyttötarkoituksia ovat keraamiset sovellukset, suodatinkäyttö sekä mm. lannoitteiden paakkuuntumisenestoaineet. Talkki on myös tuttu kosmetiikkateollisuudesta, sitä löytyy esim. puutereista.
 
Talkkia voi käyttää farmaseuttisissa valmisteissa liuoksen kirkastamiseen.
 
 
Tuota minä en ihan usko, että serpentiinin kanssa esiintyy. Siinä on varmaan tullut väärinkäsitys tai virheellinen analyysi. Tomusokeriahan se on, jota tippaleipiin sirotellaan!
 
 
Jaa, että miksikö minä tällaista small talkkia höpisen? Johtuu tästä lumisokeudesta. Kaksi päivää olen sitä lykkinyt. Lunta.
 
.