Oi joi joi, miten väsyttää. Olen koko helteisen päivän leikkinyt tv-esiintyjää, ja se on aika raskasta. Tosin olemme koko ryhmä välillä nauraneet aivan kippurassa (eikä se ole ihmekään), se on hiukan helpottanut urakkaa. Kaiken lisäksi nukuin viime yönä vain kolme tuntia, koska olkapää särki niin vietävästi, eikä mikään auttanut. Joten ihan viisainta olisi painua pehkuihin ja olla miettimättä yhtään mitään. Mutta mietin silti:
Menen sunnuntaina Kuusjoki-päivän runoraatiin, ja sain tänään ruodittavat tekstit. Päätin vielä hiukan vilkaista niitä, että jäävät mieleen muhimaan. Yksi runoista on Bo Carpelanin Kun murehdit. (Siis minun ei vielä kuulu tietää kenen teksti on, koska se kerrotaan vasta arvostelujen jälkeen, mutta satun nyt vaan tietämään, älköön se häiritkö.) Runo kokonaisuudessaan kuuluu näin: " Kun sinä murehdit / murehtii murunen minua./ Se toinen murunen minua / lohduttelee sinua.  /   Kun sinä iloitset / melkein kaikki mikä on minua / iloitsee ilostasi. / Jokin pienen pieni murunen / kai lohduttelee minua."
Siis onko tässä nyt jotain järkeä, vai eikö tässä ole? Ensimmäisessä säkeessä henkilöllä nro 1 on murheita. Pieni murunen henkilöä nro 2 murehtii siinä mukana. Toinen pieni murunen henkilöä nro 2 lohduttelee henkilöä nro 1. Siinä on vasta kaksi pientä murusta henkilöä nro 2, mitä se loppu henkilö silloin tekee? Sen sijaan toisessa säkeessä on henkilö nro 2 jo ihan kokonaan. Melkein koko henkilö  2 iloitsee henkilön nro 1 ilosta. Mutta pieni murunen henkilöä 2 lohduttelee itseään. Miksi sen täytyy itseään lohdutella? Niinkö hiton kateellinen se on tämän henkilön nro 1 ilosta?
Jos kirjoittaisi koko värssyn uudestaan. Murehtisi toisen murhetta puolikkaalla itseään ja lohduttaisi toisella puolikkaalla. Sitten iloitsisi toisen ilosta ihan kokonaisena, eikä kadehtisi ollenkaan. Olisiko se pelkkää tekopyhää hurskastelua, vai mitä se olisi? Asteikolla 1-5 annan ehkä tälle runolle 2 pistettä. Jotain uutta ja suurta minun tästä täytyy oivaltaa ennenkuin pointsit siitä nousevat.

Runoraati Kuusjoen entisessä valtuustosalissa su 9.8. klo 15