Parahin Elisa!
 
Tein 31.12. 2007 sen katalan tempun, että vaihdoin sukunimeni. Maistraatin virkailija kertoi minulle silloin, etten itse joutuisi ilmoittamaan muutoksesta juuri mihinkään, kaikki hoituisi kuin itsestään. Kiitettävästi näin kävikin. Lehtitalot ja postimyyntifirmat lähettivät jo seuraavat tarjouksensa ja katalooginsa uudella nimelläni. Vakuutusyhtiö Tapiolaan jouduin soittamaan kerran, jotta asia saatiin järjestykseen. Teosto vaati maistraatin allekirjoittaman todistuksen! Senkin maksoin kiltisti, etten menettäisi vähäisiä tekijänoikeuskorvauksiani. Mutta mitä minun täytyisi tehdä teidän kanssanne?
 
Puhelinlaskuni tulee edelleen vanhalla nimelläni. Ihmiset, jotka ovat yrittäneet tavoittaa minua, valittavat toistuvasti etteivät saa numeroani numerotiedustelusta. Olen soittanut teille asiasta jo useita kertoja. Olen joka kerta jonottanut linjalla noin viisitoista minuuttia ja maksanut puhelinlaskua siitäkin ajasta. Olen yrittänyt mahdollisimman rauhallisesti, selväsanaisesti ja jopa sivistyneesti (mikä tilanteen huomioon ottaen on vaikeaa) selittää ongelmani tylyn vähäpuheiselle asiakaspalvelijalle (palvelijalle?), joka on luvannut ”hoitaa asian”. En tiedä, miten monta vuotta se kestää.
 
Saan teiltä silloin tällöin tekstiviestejä, kuten tällaisia: ”Liittymäsi Elisa Etuilta –30 prosentin iltapuhelualennus on erääntymässä. Jos haluat jatkaa etua 12 kuukaudella, uusi sopimuskausi alkaa automaattisesti. Mikäli haluat luopua edusta lähetä viesti LOPETA ETUILTA 14 vrk kuluessa tähän numeroon…” Mihin numeroon voisin lähettää viestin, että haluaisin luopua vanhasta sukunimestäni?
 
Keinoni ovat vähissä. Olen harkinnut laskuni maksamatta jättämistä, koska se ei edes tule omalla nimelläni. Minunhan ei edes tarvitsisi tietää kuka tämä vieras henkilö on. Valitettavasti vaan se kuvitteellinen piuha, jonka te laiminlyönnin jälkeen katkaisette, johtaa minun kännykkääni. Eikö se teistäkin olisi oikeusmurha?
 
Joulu lähestyy, hyvän tahdon juhla. Olen niin neuvoton. Auttakaa minua.
 
Teidän

Riitta Mikkola, ei enää Ojanen, prkle