Sokoksen verkkokaupassa on hiustenhellimisviikko. Sehän sattui somaan saumaan, ajattelin minä. Shampoopullot turahtelevat viimeisiä pisaroitaan ja muotovaahtokin on enää pelkkää ponnekaasun pihinää. Nyt saan merkkituotteita melkein puoleen hintaan. Parissa päivässä tulevat perille, eikä postimaksuakaan peritä laisin. Näin se on helppoa  nettiostaminen. Teoriassa.

Niinpä klikkasin itseni runsaan valikoiman keskelle ja poimin tuotteita virtuaaliseen ostoskoriini. Tosiasiassa ostokseni kestivät aika pitkään, koska hilpaisin aina välillä yläkertaan seuraamaan Tyyliä vai ei – ohjelmaa. Mutta yhden putelin ehdin ostaa aina mainoskatkon aikana. Kokemuksesta jo tiesin, että jos sivuilla haahuilee kauan, ponnahdusikkuna tuo ruudun oikeaan reunaan kauneusneuvojan tyrkyttämään apuaan. Niin kävi nytkin, mutta ruksia painamalla hänet kylmästi sivuutin.

Tuli sitten kassalle menon hetki. Olin jo tarkistanut asiakastietoni ja valinnut toimitustavaksi ”Haku postista”. Kaiken piti olla kunnossa. Mutta kun yritin siirtyä verkkopankkiin, lämähti ruudulle teksti: ”Kaupassa tapahtui virhe. Toimitusta ei ole saatavilla alueelle 25320.”

Että mitä? Yritin uudestaan. Sama tyly ilmoitus. Ties miten monta kertaa yritin ja kiukku jo alkoi nousta pintaan. Eikö tämä hiusten helliminen nyt koskenutkaan meitä täällä Raatalassa ollenkaan? Meidänkö nyt täytyy likaisilla kuontaloilla olla täällä, hiuspehkot miten sattuu. Asiakasomistajiakin sentään ollaan melkein kaikki!

Nytpä muistin tuon ruudun sivussa lymyävän kauneusneuvojan. Hänelle näpyttelin kiukkuisen kysymyksen, että mitä tämä tämmöinen tarkoittaa. Hetkessä tuli vastaus: ”Kiitos viestistäsi!”  Minä että ole hyvä vaan, mutta vastausta odotin. Ei valitettavasti pystynyt tässä asiassa auttamaan, asiakaspalveluun pitäisi ottaa yhteys.

Viisi minuuttia ennen puhelinpalvelun päättymistä sain yhteyden ystävälliseen rouvashenkilöön, jolle huojensin sydäntäni. Pohdimme ongelmaa pitkään ja hartaasti. Olinko ottanut käyttöön uusimmat päivitykset? Salliiko koneeni oikeat evästeet? Yritin selittää, etten usko näissä minkään olevan vialla. Vika on postinumerossani! Päästin rouvan pois töistään, ettei mennyt ylitöiksi ja päätin ottaa oikeuden omiin käsiini:

Muutin tilaukseeni Kuusjoen postinumeron 25330. Onhan se nyt ihan naapurinumero ja tuntevat minut siellä kyllä. Raatalaa en sentään muuttanut miksikään, niin suuri valehtelija sentään ole. Onhan se oikea osoitteeni!

Johan kelpasi. Maksu sujui suit sait ja tilaus tuli tehtyä. Kurkistin vielä osastoon ”Omat tiedot”. Sinne oli tallentunut 25330. Korjasin sen Raatalan oikeaksi postinumeroksi 25320. Kirjoitin pitkän viestin asiakaspalveluun ja kerroin miten olin toiminut. He eivät usko minua, olen siitä melko varma.

Saa nähdä saanko pakettiani koskaan. Ainakin siihen on lätkitty tarroja: ”Ilmoita lähettäjälle oikea osoitteesi.” Niin kuin en muka olisi ilmoittanut. Mutta kun se ei kelvannut, saamari vieköön! Miksi kaikki tällainen aina tapahtuu minulle?