Lauantai-illan ratoks vaihrettiin mun autoon kesärenkaat. Kiäritettiin ne ensin peräkärryyn (mun autos onki vetokoukku, eikä isännän autos ollenkaan häh häh) ja viätiin verstaal tunkin ja paineilman läheisyyteen ja isäntä rupes töihin. Mää toin renkai kärryilt. Samal mää sain tyässäoppimiskoulutust:
 
-         Katos ny, ku täsä renkaan kyljes on tää nuali.
-         Nii.
-         Tää on pyärimissuunta. Täst sää näät kummat tulee oikkial ja kummat vasemmal pual.
-         Jaa juu. Joo.
 
Ku mää olen viäny molemmat oikkian pualen pyärät ja meinaan ottaa kuskinpualeiset, mun on pakko kysyy yht asiaa:
 
-         Mut kuule, kuin nää on kaikki oikkian pualen renkai?
-         Jaa on vai? Katoiks sää ny oikeen?
-         Kato ny itte. Jos mää tän renkaan laitan tänne vasemmal, ni ei tää nuali mittään pyärimissuuntaa näytä. Väärin päin tää on.
-          Niin näyttää olevan. Olkoon sit sillai. Onks siin viimiseski näin päin?
-         On.
 
Isäntä jatkaa asennust, eikä välitä yhtään. Mut muu alkaa hualestuttaa:
 
-         Mut laitat sihen sit kumminki?
-         Mihin mää tän laittaisi. Ei täsä neljää pyärää oikkial ol.
-         Kai sil suunnal joku tarkotus sentään on.
-         Ei näytä tämmösis Dunlopeis mittään määrää olevan. Tai sit ne on asennettu väärin vanteil.
-         Asennettu väärin? Mun kesärenkaani! Millais nois talvirenkais oli nualet?
-         Ihan oikeen ne oli. Ne on Kumhot.
-         Voiskos sit olla et Kumhois olis välii mut Dunlopeis ei?
-         Voi olla niinki.
-         Mut kumminkin Dunloppeihinki on nuali pistetty?
-         (Hiljasuus)
 
 
Täsä oli ny jottain mitä mun naisenlokiikkani ei tajunnu ollenka. Kävin välil kattomas oliks joutsenet ja kurjet viäl pellol. Ei ollu. Pakko oli palata viäl aiheeseen ku tulin takas:
 
-         Mut mää ajoin näil renkail jo ainaki viime kesän. Pyäriskös ne koko ajan väärään suuntaan?
-         Sil mittään merkityst ol.
-         On kai sil helkkari viäköön merkitys mihen suuntaan autos pyärät pyärii!
 
Keskustelu ei täst jatkunu, joten ei kai sil sit ol. Mut yks näkökohta tuli taas miäleen:
 
-         Mun täytyy mennä tän kans katsastukseen. Mitäs jos katsastusmiäs sanoo, et mun on renkaat väärinpäin?
-         Ei sano.
-         Mikä ettei vois sanoo?
-         Ei katsastusmiäs renkaist mittään ymmärrä.
-         Ei ymmärrä renkaist? Kai sitä ny ihmisen kuka tyäkses katsastaa autoi, tarttee renkaistki jottain ymmärtää?
-         Ei tartte.
 

No ei sit. Jos ei ymmärrä katsastusmiäs, ni ei kai tartte munka. Pyärikööt mihin suuntaan hyväs mun pualestani.

.